woensdag 25 september 2013

"Doet u mij er maar 5"

En zo begon het:

"Maakt u ook potloodrollen?"......................(met een nieuw begonnen eigen zaak, verkoop je liever niet te vaak 'nee')........................

"ja hoor, hoeveel wenst u er?"

"Doe maar 5"

..............................."Prima".............................." Welke stofjes vindt u leuk? Neem anders eens een kijkje bij de stoffenkamer?"

"Och, dat doet er niet zo toe, alles wat u maakt is mooi" (echt waar, dat zei ze *proest*......)

"Prima, u hoort nog van me."

En zo ging dat dus, zo had ik opeens 5 potloodrollen verkocht........bluf bluf bluf.

Maar goed, nu moest ik wel uit mijn pijp komen natuurlijk.

Hier gaan we, hoe maak je een pennenrol...
Na lang snuffelen op internet kwam ik tot het volgende (tutorial):

 Wat had ik nodig:
  • 2 soorten stof (ik gebruikte een effen stof en een stof met een prent)
  • 1of 2 soorten biaisband
  • garen
  • lintje
  • vlieseline
 3 stukken stof, de afmetingen:
  •  het basisvlak is ongeveer 30cm bij 50cm (ik plakte er een stevige vlieseline tegen om de boel wat steviger te maken).
  • Het stofje waar de potloodjes ingaan is de helft zo hoog en dubbel zo lang als het basisvlak dus bij mij 15cm bij 75 cm.
  • de achterkant/voorkant (hoe je het ook noemt) is even groot als het basisvlak (dus 30cm bij 50cm)
Deze maten zijn ongeveer en natuurlijk aan te passen aan je eigen wensen (veel/weinig potloden, wasco's...)



Eerst tekende ik op de basisstof een evenwijdige lijn met de bovenkant, op precies de helft om aan te geven waar de stof voor de potloodjes moet komen (in het proefmodel ging dit scheef, dus niet overbodig).

Daarna stikje ik het biaisbandje op het lange stuk en tekende ik haaks op de stof wat hulplijnen, ook nodig om de boel wat recht te stikken straks.

Op de stof voor de buitenkant stikte ik een lintje, het stiksel heb ik verborgen door er een knoopje in te leggen.......





Daarna stikte ik de stof met het biaisbandje vast aan de basisstof (die met die vlieseline, weet je nog? (nog niet de buitenstof eraan spelden, die komt pas later!!!!)
Zie je het hulplijntje?

Daarna stak ik steeds een potlood tussen de 2 stoffen en naaide ik langs het potlood, natuurlijk helpen de hulplijnen (die op de stof met het biaisbandje stonden, om recht te stikken).

Ik heb niet steeds afgehecht, zoals je kunt zien. Dit heb ik pas gedaan als alle vakjes gemaakt waren.
Let er bij  het stikken op, dat je niet voorbij de biaisband stikt, dat is echt zonde (lees:lelijk) en niet nodig!!
Aan het einde kan je nog een stukje overhebben van de stof met de biaisband. Dat is normaal. Het hangt ervan af hoe dik je potloden zijn en hoe strak je ze stikt. Dit overtollige stuk knipte ik af, gelijk met de basisstof.

Omdat ik niet de nauwkeurigste ben, snij ik alle kanten nog even bij zodat ik allemaal rechte hoeken heb....
Nu de achterkant tegen de basisstof leggen en een biaisbandje rond het geheel naaien.
Biaisband heb ik nog even opgezocht en gedaan met hulp van bovenstaand filmpje (ik gebruikte de 2e manier, omdat anders de hoeken te dik werden en mijn machine vond dat niet zo tof (lees: ging ervan kapot, gelukkig een kleinigheid dat snel verhopen was).
Let je wel op dat je je lintje niet vaststikt ;-)



 klaar!!


 P.s. gelukkig was die lieve klant die zoveel vertrouwen in mij had, mijn lieve eigen zus!

Zie je het zelfs na deze tutorial niet zitten om er zelf één te maken, dan kan je ze via de facebookpagina bij mij bestellen.









3 opmerkingen:

  1. Mooi zo'n lieve klant en bedankt voor de duidelijke uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraagje: hoeveel plaatsv(cm) liet je tussen twee stiksels (tussen twee streepjes dus)?
    groetjes
    noemi_discry@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk en duidelijke beschrijving, ik probeer het ook eens. Is het niet eenvoudiger om ronde hoeken te maken en je biais in 1 stuk gans er rond te stikken?

    BeantwoordenVerwijderen

Follow the white rabbit

Met trots presenteer ik de nieuwe collectie 'Follow the white rabbit'. Maar laat ik beginnen met een beetje geschiedenis.....